Reglement for traktorpulling

Reglement for traktorpulling i regi av Tractorcross.no Solør

Regelverk For Standard Traktorpulling NTPF

  1. Banedommere (flaggmenn) har all myndighet på banen og skal respekteres. Overtredelse kan føre til diskvalifikasjon.

  2. Traktoren skal kjøres i ganghastighet i depot, til og fra bremsevognen og ved retur fra bane til depot. Det er ikke tillatt med passasjerer.

  3. Kjettingen mellom traktor og belastningsvogn skal strammes opp før start. Ved på/avhuking skal transmisjonen stå i fri, og fører skal ha hendene synlige.

  4. Det er ikke tillatt å skifte gir ved bruk av clutch under trekket. Hurtiggir og trinnløse transmisjoner er tillatt. Firehjulstrekk skal være utkoblet under trekk.

  5. Motoren skal kunne stoppes fra førerplass mens fører sitter med setebeltet.

  6. Ingen deler kan falle av traktoren mens den er på banen, om slikt skjer blir trekket kjent diskvalifisert, unntatt om det skjer pga. havari. Dette gjelder kun under grønt flagg på banen.

  7. Fører skal sitte i setet så lenge motoren er i drift. Det skal sitte noen i traktoren til enhver tid når motoren går, både på bane og depot. Overtredelse kan føre til diskvalifikasjon.

  8. Det er kun tillatt med gummihjul. Tvillinghjul er tillatt. Den maksimale bredden får ikke overstige 3 meter.

  9. Traktor med fører kontrollveies i depot, det er opp til arrangøren om det vil kontrolleres traktorer etter kjørt trekk.

  10. Traktoren skal være forsikret, bevis for slikt skal medbringes eller sendes arrangør ved påmelding. Stevneforsikring dekker ikke skader som oppstår på traktor.

  11. Fører skal ha førerrett på aktuell traktor, dispensasjon kan gis for fører fylt 15 år. Arrangør holder et eget førermøte for aktuelle førere. Fører under 18 år skal ha tillatelse fra foresatte til å delta.

  12. Følgende vektklasser kjøres:
    1. 0 – 3 500 kg
    2. 3,501 – 4 500 kg
    3. 4,501 – 5 500 kg
    4. 5 501 – 6,500 kg
    5. 6 501 – 7 500 kg
    6. 7 501 – 10 000 kg
    7. 10 001 – 12 000 kg
    8. 12 001-

  13. Om fører avbryter trekket før 30 meter kan man få et forsøk til. Man blir trukket bakover og banen blir ikke preparert før neste forsøk.
    Om man kommer minst 100 m i første forsøk, oppnår man ‘’Full Pull’’ og er kvalifisert til finale; ‘’Pull Off’’. Oppnår man ikke 100 m i første forsøk, får man et kvalifiseringsforsøk til.Arrangør har mulighet til å endre kvalifiseringsprosedyre. F.eks. et kvalifiseringstrekk, og samtlige deltakere i Pull Off.

  14. Berører man den hvite krittlinjen langs banen blir trekket diskvalifisert.

  15. En standard traktor skal være en serieprodusert traktor, med standard kombinasjon av motor, girkasse og bakaksel. Motorer som passer ‘’Bolt-on’’ er ikke tillatt. Det skal være produsert et minimum antall av traktormodellen; 25stk. Ved spørsmål, kontakt NTPF.- Det er tillatt å ettermontere turbolader. Ettermontert turbolader skal være tilnærmet lik den som er levert på lignende motor. Innsugsdiameter, målt på kompressorhus, får ikke overstige 68mm. Det er ikke tillatt å bruke VGT-Turbo (Variabel Geometrisk Turbolader), med mindre traktoren er levert med dette originalt.- Det er ikke lov å ettermontere flere enn et ladetrinn, dvs. en stk. turbolader. Twin-turbo/ Bi-Turbo er kun tillatt på traktorer som har dette originalt.- Teknisk kontrollør har mulighet til å foreta stikkprøve på Teknisk Kontroll. Om det ikke enkelt lar seg gjøre å måle innsugsdiameter under stevnet, skal bildebevis på innsugsdiameter fremlegges.- Intercooler er tillatt på traktorer som kom med dette originalt. Ettermontering av intercooler er ikke tillatt.

    – Maksimalt ubelastet motorturtall får ikke overstige 2700 omdreininger. Dette kontrolleres på Teknisk Kontroll.

    – Om ikke turteller er funksjonell, skal det være mulig å plassere en refleksstripe for måling av turtall på reimhjul på veivaksel, eller på svinghjul gjennom luke i svinghjulskåpe.

    – Det er tillatt å justere dieselmengden og innsprøytningstidspunktet på motoren. Justering av mengde/regulator som foretas innvendig i pumpa er tillatt.

    – Det er ikke tillatt å modifisere/bytte ut innvendige deler i dieselpumpen, hverken pumpehus eller regulatorhus.

    – På mekaniske dieselpumper skal det være et stoppanslag som begrenser gasshendel på pumpe.

    – Dieselpumpe skal ha likt antall elementer og elementdiameter som originalt i motoren.

    – Teknisk kontrollør har mulighet til å foreta stikkprøve på Teknisk Kontroll.

    – Er traktormodellen levert med ulike typer dieselpumpe fra fabrikk, er det tillatt å bytte til en av de forskjellige leverte. Ved bytte, skal det fremlegges dokumentasjon på at traktormodellen har blitt levert med den gitte typen dieselpumpe.

    – Injectorer/dyseholdere skal være traktorens originale. Det er tillatt å bytte til uoriginale dysespisser.  Det er tillatt å justere åpningstrykket.

    – Vanninnsprøytning, lystgass ol. er ikke tillatt.

    – Landbruksdrag og original trekkrok kan benyttes, da skal det brukes ring eller egg i draget.

    – Avstand fra senter bakaksel og ut skal være minimum 45cm, målt fra senter bakaksel og til ytterste punkt av dragets hull, med mindre det er kortere originalt.

    – Trekkøyet skal ha et hull på min. 75 mm diameter og skal være laget av min. 25 mm plate og ha min. 25 mm gods rundt øyet (se vedlagte tegninger). Ring, av type løftering er tillatt, også denne med min. 25 mm godstykkelse (se vedlagte tegninger).

    – Egenprodusert trekkrok skal godkjennes i forkant av stevnedag. Ta kontakt med Teknisk Kontrollør for godkjenning.

  16. Maksimalt tillatte krokhøyde er 50cm, fra klasse 3,5t – 7,5t. Fra 10t og oppover er maksimalt tillatte krokhøyde 60cm. Draget får aldri være høyere enn bakakselens senterlinje- Høyde skal måles i den faste delen av kroken/øyet, på dragets øvre flate.- Draganordning skal være fast, dvs. det er ikke tillatt og dra i kjetting, wire eller lignende. Draget skal ikke festes/ha forbindelse med toppstagfestet. Det skal brukes en innfesting som er tiltenkt trekkrok, om man velger og bygge eget drag.

  17. I klassene opp til og med 5 500 kg skal det være montert veltesikring, som hindrer traktoren fra å steile rundt ved hjulløft. Det er tillatt å låse trekkstenger i nedre posisjon. Det er tillatt å bygge egne steileføtter. Se ‘’ETPC-Rulebook’’ for tegninger og forslag. Låste trekkstenger/steileføtter skal godkjennes av Teknisk Kontrollør.

  18. Vekter skal være sikkert festet, mekanisk. Montering av vekter godkjennes av Teknisk Kontrollør. Avstand mellom senter på framaksling og frontvekters fremste punkt skal ikke være lengre enn akselavstanden.
    Vekter bak bakaksel skal ikke stikke utenfor bakerste punktet på bakhjul, (se vedlagte tegninger).
    Vekter skal ikke komme i konflikt med draget, på/avhuking skal kunne skje uproblematisk.

  19. Traktorens hytte skal være av godkjent type, eller CE-merket. Hytten skal ha bakskjermer som hindrer fører fra å komme i kontakt med bakhjul, og vitale punkter på hytten skal ikke være alvorlig skadet av rust. Traktorer uten godkjent hytte skal ha CE-godkjent veltebøyle, stol med høy rygg og firepunktsbelte.

  20. Sikkerhetsbelte skal være forsvarlig montert, og skal benyttes. Minimum to-punkts sikkerhetssele. Kontrolleres av Teknisk Kontrollør.

Regelverk for traktorpulling - sportklasser

  1. Vektklasser

Sportklassene kjøres i etterkant av standard i hver vektklasse. Samme vektklasser som standard, opp til max 7500kg. 

  1. Draghøyde

Fast draghøyde skal være max 50cm over bakken. Draget skal ikke være over bakakselens
Sentrumslinje. Stag mellom drag og toppstagfeste er ikke tillatt.

  1. Motor og girboks

Traktorens kombinasjon av motor/girkasse og bakaksel skal være serieprodusert. Kun diesel som drivstoff er tillatt. All trimming er tillatt. Det er begrensning på størrelsen på innsuget i turbo. Dette må måles inne ved kompressorhjulet:

– 3,5 –  4,5t max 68mm

– 5,5 – 7,5t max 75mm

Restriktor kan brukes hvis innsuget er større.

  1. Turtall

Max turtall på dieselmotorer er 2700o/min ubelastet.
Returfjær på håndgass skal returnere til tomgang.

  1. Trekk-krok

Trekk-krok skal være etter tegning fra ETPC (European Tractor Pulling Committee)

  1. Støttebein

Støttebeina skal stikke minst 20cm ut bak bakerste punkt på hjulene. Klaring mellom bakken og støttebeinet er max 25cm når traktoren står plant. Støttebeina skal være fast i kroppen på traktoren, være solid og slik utført at traktoren ikke kan steile rundt. 

  1. Hytte og veltebøyle

Traktor uten godkjent hytte må ha veltebøyle av u-type, som traktorens bakende kan løftes etter.
Denne må godkjennes av teknisk personell.

  1. Fører

Setet skal være solid og godt festet til traktoren. Minimum midjebelte skal brukes, flerpunktsbelteanbefales. Hjelm er påkrevd. Hjelm og flammehemmende klær ved åpen traktor. Skjermer skalvære av en slik utforming at føreren ikke kan berøre hjulet når han/hun sitter fastspent i setet.

  1. Nødstopp

Det skal finnes nødstopp montert på traktoren, som stopper luft- og drivstofftilførelsen. Kran på inngående diesel til dieselpumpe. Nødstoppen skal være lett tilgjengelig for fører, og tilgjengelig for sammenkobling med vogna. Den må være fjærbelastet og utrustet med et øye som wiren fra vogna festes i. Et rykk på under 10kg i dette øyet, skal aktivere nødstoppen.

  1. Vern på motor og turbo

Motor skal være helskjermet med 2mm stålplater på begge sider. Turbo med max 68mm innsug skal være innkapslet med 2mm stålplate i.h.t. ETPC’s regelverk.
Det vises til ETPC’s hjemmeside for mer utfyllende opplysninger hva angår deksling av motor og turbo